Zdroj: http://www.nihos.sk/cms/index.php?a=50  •  Vydané: 8.9.2008 8:24  •  Autor: Webmaster

Letný kurz základov VHT - 29. - 30. 4. 2006

Prvá spoločná metodická akcia NHS bol letný kurz základov vysokohorskej turistiky, ktorý sa konal v termíne 29.-30.4.2006 na Považskom Inovci. V sobotu ráno sme deviati členovia na dvoch autách vyrazili smerom na chatu na Považskom Inovci. Tu nás privítal vedúci kurzu inštruktor Jozef Opatovský s cvičiteľom Milošom Uherom.

Dopoludnia prebiehala v spoločnej miestnosti chaty teoretická časť kurzu. Počas nej obaja lektori zaujímavo rozprávali o rôznych témach z prostredia hôr. Veľa sme sa dozvedeli z oblasti plánov a prípravy horskej túry, topografie, orientácie v horách, technike pohybu v horskom teréne, o potrebnej výstroji do hôr, nebezpečenstve v horách, meteorológii, poskytovaní prvej pomoci, geológii a morfológii horského prostredia. Nasledovala obedná prestávka, v rámci ktorej sme netrávili len chutný obed, ale aj množstvo nových informácií. Keď sme sa posilnili, ďalšou časťou programu kurzu bola polo-praktická časť, kde nám naši lektori vysvetlili a ukázali všetko o nevyhnutnej výzbroji do vysokých hôr. Postupne sme si prešli všetky typy karabín, skôb, lán, friendov a iného horolezeckého materiálu. Bolo celkom zábavné viazanie rozličných uzlov, obzvlášť priamo na našom figurantovi Petrovi, ktorý bol raz skobou a inokedy karabínou. Naši lektori dokonca cez celú miestnosť natiahli lano, na ktoré sme sa učili naväzovať pomocou prusíka. Peter, Patrik a Miloš už takéto kurzy absolvovali, tak ochotne ostatným vysvetľovali postupy viazania uzlov.

Po teoretickej časti v teple a suchu chaty nasledovala praktická časť vonku, za pomerne daždivého a zlého počasia. So všetkou výbavou sme sa asi za pol hodinu presunuli na severozápadné úpätie Inovca - najvyššieho vrchu Považského Inovca. Tu sme si nad skalou na malej plošinke okolo zrubu postavili stany. Po vybudovaní nášho stanového tábora sme sa zhromaždili na kraji skaly, kde naši vedúci pripravili zlaňovacie stanovište a vyfixovali cestu späť hore na skalu.

Postupne sme sa pri zlaňovaní striedali, ale keďže po chvíli začalo dosť intenzívne pršať, tí ktorí nezlaňovali sa sústredili v suchu dreveného zrubu. Tu náš kapelník Miroslav začal skvelú zábavu spevom pri gitare. Poslední kurzisti končili zlaňovanie na skale úplne po tme. Zatiaľ čo prebiehala praktická časť, Peter Meňhart chystal s motorovou pílou drevo na oheň.

Všetci sme sa streli vo vnútri dreveného zrubu - dobrých ľudí sa veľa zmestí - kde príjemná zábava pokračovala do neskorého večera. Unavení z celého dňa sme sa rozišli spať do svojich stanov. Do spánku nám celú noc bubnoval silný dážď do stanov. Nad ránom sa niektorí z nás zobudili na extra silné chrápanie nášho priebojníka v chrápaní. My už vieme kto ním bol. :-) Podarilo sa mu dokonca prelomiť hlučný dážď.

Po dlhom vstávaní a raňajkách sme sa streli pod skalou nad zrubom, kde je vybudovaná cvičná ferrata. Tu sme po krátkej teoretickej príprave opäť všetci vyskúšali praktický pohyb na istených cestách - via ferratách. Pomaličky sme zbalili stanový tábor a slávnostne sme ukončili kurz. Poďakovali sme sa našim lektorom Jožkovi a Milošovi za ich obetavú činnosť i v takom nepriaznivom počasí. Tu by som chcela vysloviť poďakovanie nášmu predsedovi NHS za zmobilizovanie členov, ktorí nás všetkých obvolával a odpovedal trpezlivo na nespočetné otázky.

Keď sme sa všetci presunuli naspäť na chatu, občerstvili sme sa a rozlúčili s ostatnými kurzistami a vybrali sa smerom domou. Cestou sme sa zastavili v peknej drevenej kolibe v Lefantovciach, kde sme sa naobedovali a spravili záverečné spoločné foto.

Účastníci kurzu: Peter Meňhart, Katka Kollárová, Patrik Egyud, Marek Matejka, Stanka Gajdošová, Miloš Gajdoš, Peter Lakata a Paľo, Miroslav Kučera