NIHOS na facebooku

Menu

Vyhľadávanie

Festival Vysoké Hory Nitra

16. ročník festivalu o horách a cestovaní sa uskutoční 25.11.2023 na MsÚ v Nitre. Viac info nájdete na www.vysokehorynitra.sk Festivalový FACEBOOK

SVTS

Kategórie: Aktuality

Zimný kurz základov VHT - 5.-7.3.2010

V dňoch 5. – 7.03.2010 sa viacerí „ostrieľanejší i menej ostrieľaní“ členovia už po niekoľkýkrát zúčastnili kurzu zimnej VHT, ktorý sa v tomto roku konal v Nízkych Tatrách v okolí Chaty M. R. Štefánika. Niektorí, a medzi nimi i ja, sme podobný kurz absolvovali prvýkrát. Šli sme s očakávaniami, ktoré sa nám nakoniec nad mieru splnili. Dostatok snehu a ranné teploty až -17 ºC napĺňali všetky predpoklady, ktoré si takýto kurz vyžaduje. Vďaka patrí Gašparovi za skvelú organizáciu a tak trochu vrhá na neho aj podozrenie, že okrem kurzu zorganizoval i takmer ukážkové počasie, ktoré nás sprevádzalo. Kurz pozostával z dvoch častí zahŕňajúcich pohyb v zimnom vysokohorskom teréne a lavínový kurz. Na každú časť sme mali vyhradený samostatný deň.

Väčšina účastníkov dorazila na Chatu M. R. Štefánika, kde sme boli ubytovaní, už v piatok 05.03. popoludní. Prvá dorazila posádka s Gašparom, ktorý kurz organizačne zastrešoval. Ja s Milošom, Andrejom, Robom a Marekom sme prišli až neskoro večer. V rovnakom čase dorazila i posádka Vrábelčanov s Vladom a Mankym.

Na Trangoške sme odparkovali autá a po zelenej značke zamierili k chate. Niektorí z nás sa vybrali na skialpoch, iní pešo. Večerný výstup nám miestami sťažoval silný vietor. Po príchode na chatu sme sa zvítali s Gašparom a ďalšími členmi, ktorí dorazili pred nami. Gašpar nám rozdelil izby, rýchle sme vybalili spacáky a zamierili k ostatným do spoločenskej miestnosti. Nasledovala debata pri zaslúženom pivku, či prinesenej jablčkovici. Po niekoľkých príjemne strávených hodinách sme sa unavení výstupom, pivkom, či jablčkovicou pobrali do našich postelí. Na druhý deň nás po raňajkách Gašpar oboznámil s teóriu, ktorá k zimnej VHT neodmysliteľne patrí. Niektorí ostrieľanejší účastníci už čo-to vedeli a pomáhali Gašparovi a Robertovi priučiť ostatných. Učili sme sa viazať uzle, ako sa správne naviazať na lano v družstve, na čo treba dávať pozor pri chodení v mačkách a používaní cepínu. Po neodmysliteľnej teórii sme si poznatky šli overiť priamo do terénu. Podmienky boli dobré, snehu bolo dostatok, poloblačno, miestami snehové prehánky. Z chaty sme vykráčali ako „ťažkoodenci" vybavení úväzmi (prsnými a hrudnými alebo celotelovými), prilbami, cepínmi a ostatnou potrebnou výzbrojou. Pred chatou sme na nohy nasadili mačky a rozdelili sa do družstiev. Čakal nás pochod v družstvách, vyskúšali sme si pád zo svahu a brzdenie cepínom, neskôr sme budovali stanovište a vyťahovali „raneného" z ľadovcovej trhliny. Praktická časť bola v tento deň zavŕšená budovaním snehových záhrabov. Zvyšok dňa sme ešte využili na výstup na Ďumbier.  Večer k nám dorazila posádka s Patrikom, Katkou a ďalšími členmi. Znovu nasledovalo príjemné posedenie pri pivku a debaty o všetkom možnom. Prijemne unavení sme po poznatkami, skúsenosťami a zážitkami naplnenom dni zaľahli do postelí. Ráno sme sa prebudili do krásneho slnkom zaliateho zimného dňa. Počasie nám naozaj prialo. Po raňajkách pokračoval program na izbe zaujímavou teóriou o lavínach. Priznám sa, že som dovtedy ani len netušil, že až toľko teórie súvisí s touto problematikou. Faktory vzniku lavín, druhy snehu, lavínová prevencia, používanie lavínových prístrojov - s tým všetkým i s ďalšími zaujímavými informáciami nás oboznamoval Gašpar, Roberto a Patrik.

Znovu sme sa po načerpaní poznatkov vydali do terénu vyskúšať ako tá teória funguje v praxi. Nie, nebojte sa, nespúšťali sme žiadne lavíny. Využili sme záhraby, ktoré sme v predošlý deň prácne vyhrabali, aby sme otestovali lavínové sondy. Inštruktori nám vysvetlili prácu s lavínovými prístrojmi, ktoré si každý mohol otestovať. Zavŕšili sme tým problematiku základných vedomostí a skúseností o zimnej VHT. Potom sme už len zbalili veci a zostupovali dolu k autám. Po ceste domov sme sa ešte zastavili na spoločný obed. Viacerí si vymenili kontakty a dohodli ďalšie spoločné akcie.

Mne osobne kurz rozšíril obzor o zimnej VHT. Poskytol mi základné poznatky, ktoré sa dajú ďalej rozširovať. Okrem toho som spoznal ďalších nadšencov horskej turistiky a prežil s týmito príjemnými ľuďmi zopár dní v nádhernom horskom prostredí.

Text: Peter Michalík

Foto: Gašpar Fronc, Andrej Bača, Patrik Egyud, Katka Egyudová, Peter Michalík   FOTOGALÉRIA K ČLÁNKU

print Formát pre tisk

Komentáre rss

Zasielate odpoveď ku existujúcemu príspevku (zrušiť).

Kontrola captcha
Text
b i url img code   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  viac >

, premiera odpovedať

Vitaj medzi autormi na nihos.sk Peto! Aspon myslim, ze Patrik nasiel dalsieho pisatela clankov :o) Len tak dalej! 10

odpovedať(a)

Dakujem Rado, no ved ja sa snazim, len mi to tentokrat nejako dlho trvalo.